Första skoldagen ♥

Den här dagen har varit helball. Helt underbar.

Träffade först Klara vid 08.15 som bor granne med mig, hon visste inte vart skolan låg så jag erbjöd mig att gå med henne. När jag har gått själv till skolan har det tagit runt 20 min, och vi skulle vara där kvart i nio. Men när man går och pratar, hittar lite söta automater på gatorna så tar det såklart lite längre tid. Så vi hamnar sist i den kö som är för att registrera sig på skolan. Vi märker att det är en hel del svenskar där, och jag blir väl lite småbesviken på att det faktiskt är så många - då jag egentligen alltid velat gå på en skola helt utan svenskar. Men tänker att det är som det är och att året kommer bli asbra ändå. 

Vi är alltså på skolan för att göra ett japanskatest, både prov och intervju. Kan väl inte direkt säga om det gick bra eller dåligt, då jag bara kunde skriva ner så mycket som jag har lärt mig hittills. Men jag antar att jag kommer att hamna i nybörjarklassen. Ni som känner mig vet att jag älskade att plugga japanska på gymnasiet, så ni fattar att det jag lärt mig i Sverige har inte riktigt någon mening här. 

Jag gör testet, och gör intervjuen där en av lärarna frågar lite snabba frågor och jag svarar så gott jag kan. Efter det kan jag gå ifrån skolan om jag vill, men möter ett gäng svenskar som står nere i lobbyn. Efter att vi stått och pratat om flygresor, priser, om hentai ska vara censurerad eller ocensurerad, lägenheter, så försvinner jag iväg med Vincent och Makoto för att äta någon mat. Vi tar en sväng in på Kyoto University of Art & Design (vilket är jättemäktigt!) innan vi trillar in på en restaurang. Beställer någonting som jag inte riktigt kommer ihåg vad det heter, men det är riktigt gott iallafall! Vet inte riktigt vad det var heller, så går inte att beskriva. Det hette någonting på Gya-...


Efter att ha försökt köpt en cykel med hjälp av Vincent och Makoto, utan någon större framgång pga att jag inte hade någon adress eller ens telefonnummer, så struntar jag i det. Jag traskar därför hemåt med mina onda hälar i typ 25 graders värme. Nästan hemma så möter jag Jens och Isak som är på väg mot stan, så jag vänder och går med dom till vart jag nyss kom ifrån. Vi flummar som sjutton, hittar en spelbutik (där man lägger mynt i automater ni vet), besöker små shoppar, äter (på samma ställe igen - fast inte jag då), börjar gå mot Jens område där han ska köpa en cykel, träffar på en japansk kvinna inne på en shop som säger att vi är aslånga och har en hel konversation om just det, går upp i någon skog där vi hittar fina tempel och halvt går vilse, men kommer tillslut till cykelshoppen. Jens cyklar runt som en ståtlig engelsman medans jag och Isak skrattar sönder. 








Efter det här så tar batterierna slut, så har inga bilder på engelsmannen på sin cykel, templet eller hur fint det är på kvällen.

Efter att ha lämnat av Jens någonstans så spatserar jag och Isak tillbaka mot lägenheterna, och det tar säkert 30-40 min. Åh, det är så fint i Kyoto. Har verkligen sett det nu när man har kikat runt lite mer i staden. Iallafall, vi är hungriga och jag bestämmer mig för att köpa någon som heter "takoyaki". Det är någon slags omelett i bollform, gjord av ägg och bläckfisk i stort sett. Asgott faktiskt. 


Googlebild.

Bästa är när vi står där och smådiskuterar vad Takoyaki faktiskt är gjort av och Isak säger "Vad var namnet på det här nu igen?" och japanen som gör dom svarar plötsligt "Takoyaki desu!". Blir helt chockade. "Sweeped off our feets", eller hur säger man? Frågar på japanska om han förstår svenska, men nej nej. Det var det roligaste idag. Sen chillaxade vi inne i min lägenhet tills för typ två timmar sen. 

Så, som ni förstår så har jag haft ganska fullt upp hela dagen. Imorgon ska vi studenter göra en "Alien registration", så att vi alla blir lagliga aliens här i landet.


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント
systerndärhemma ^^

(AVIS) <3 ^^

2011-10-03 • 20:08:55

Anki

Jag ser fram emot att följa din blogg Sofia! No parking var bra ;)

/Anki

2011-10-03 • 23:30:24

Sandra i Osaka

Snart kan jag svara dig på den frågan ! Jag är på väg till grannstaden Osaka idag :) Ska hålla lite koll på din blogg!

2011-10-04 • 07:13:21
Hemsida: http://osakalove.blogg.se/

Clara

fyfan va jag är avis! Vad ska du plugga där nere? kinesiska bar eller? :o

2011-10-07 • 11:04:47
Hemsida: http://clasha.blogg.se/

Smithereens

Kan det ha varit Gyoza du åt? En slags dumplings. Ska vara riktigt gott. :)

2011-10-10 • 12:51:48