Varmt!!

Hahaha, nä. Det blev inte så mycket skillnad på bloggen fast jag köpte kameran. Jag ger upp, haha. 
 
Det börjar bli varmt här i Japan nu. Idag var det 32 grader och det var inte ens sol!! Hur är det ens möjligt? Det känns som en bastu när man går ut... antagligen på grund av den fuktighet som är här. Har aldrig i mitt liv varit med om det här slags vädret.
 
Det är idag 3 veckor kvar tills jag kommer hem till Sverige. Så från och med nu ska jag vara turist och besöka museum, tempel, parker, städer som aldrig förr. Har en hel lista, får se hur mycket jag hinner med i slutändan. Börjar med Starbucks ikväll (haha) och kör vidare med Roppongi Hills, aquarium, park och tempel senare i veckan. Får se om jag lyckas ta mig till Kyoto innan jag åker hem också, skulle vara trevligt att besöka de tempel som jag inte hann besöka när jag pluggade där. 
 
Stor kram från en svettig Sofia! Komsi komsi! Kramar till er alla! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント
Stefan

Tja! Har läst igenom hela din blogg, och även en hel del andras bloggar som handlar om studier i Japan.
Jag och tjejen kommer att göra samma sak nästa år, och vi har pluggat på en hel del och kommer att fortsätta med det ett bra tag till.
En sak som jag inte har lyckats komma fram till är hur alla ni gjorde med CSN-pengarna. Har googlat runt en massa utan att riktigt få de svaren jag ville ha.
Man får pengarna till sitt vanliga svenska konto, hade du kvar det där och tog ut pengar när ni behövde betala något? Tog ut allt på en gång och hade det sparat i kontanter hemma i lägenheten? Flyttade allt direkt till det japanska kontot man fixar? Vad funkade smidigast/var billigast för dig?

Och ja, vi kommer att fixa allt med Go Go Nihon, så du behöver inte vara orolig att vi tar en annan förmedlare när vi väl börjar göra oss redo. =)

Svar: Hej Stefan! Tack för att du läst igenom min blogg, hoppas att du blivit inspirerad! :)
Man får pengar från CSN till sin svenska bank varje kvartal, alltså var tredje månad, sen får man lägga upp en budget så att man klarar sig i tre månader.

Har man ICA-banken så behöver man inte betala någon avgift för uttag i Japan, så det är ett bra tips! (nämner även ica-banken i ansökningsprocessen på gogonihon).

Jag själv tar ut pengar när jag behöver, men ganska mycket på en gång - en sisådär 20-30.000 yen. I Japan använder man sällan kort, så kontanter i plånkan är bra. :)

Om yen'en är väldigt låg så kan det löna sig att öppna ett japanskt bankkonto och sätta in utbetalningen från CSN där - utifall att yen'en skulle öka igen. (http://gogonihon.com/study-japan-wiki/Opening_a_bank_account_in_Japan)

Fortsätt med studierna så hörs vi av på Go! Go! Nihon i framtiden! ^^
Sofia Östlund

2013-06-20 • 01:25:25

Stefan

Perfekt! Tack för svaren!
Vi var verkligen inspirerade innan jag läste bloggen, men man blir ju ännu mer sugen på att åka ju mer man läser. Och din blogg har varit riktigt kul att läsa!
Perfekt med att pengarna kommer in var tredje månad, jag måste ha pluggat på dåligt då jag trodde att de kom in när man startade en "termin".
Jo, ICA-banken har jag alltid funderat på att fixa även när jag bara har varit på resor till olika länder, men aldrig tänkt på att det kan vara riktigt smidigt att ha när man väl bor i Japan. Verkligen tack för det tipset!
Senast vi var i Japan så sprang vi omkring med massor av pengar i fickan för att slippa leta på en 7/11 eller ett postkontor som ville ta våra kort. Å andra sidan så var man på väldigt många olika ställen då, och visste inte vart man skulle hitta närmaste postkontoret. När man väl börjar plugga där så antar jag att man ändå kommer hålla sig på ett "relativt litet" område och lär veta vart man har postkontoret. =)
Kommer att skaffa ett japanskt konto i vilket fall, kan vara smidigt att ha även om man kanske inte använder det så mycket.
Åter igen, TACK för svaren! Hoppas att du har det bra och jag lovar att vi kommer att höra av oss till Go Go Nihon (Kanske rentav är du som svarar. =)) när det är lite närmare till avresa. =D
/Stefan

Svar: Jovisst, första utbetalningen för skolavgift och så får man ungefär 3 veckor innan skolan startar, sedan sker nästa utbetalning 3 månader senare.
7/11 funkar inte längre för våra bankkort, de har ändrat reglerna lite... Men postkontoren är OK! :)

Då hörs vi av framöver! Det blir nog antingen jag eller min kollega Jeanette som svarar. ;)
Sofia Östlund

2013-07-02 • 03:25:21