Knytkalas mellan sex länder!

Våran klass har för första gången haft ett knytkalas där vi gjorde kända maträtter från våra egna länder, så tog alla med sig dessa rätter till San-san's lägenhet som var så pass stor att vi nästan satt i knät på varandra. Vi fick t.o.m. lov att möblera om hela lägenheten så att vi alla skulle kunna sitta i en ring runt maten som stod på golvet (japp, på golvet).

Vi svenskar gjorde såklart köttbullar och potatis. Ville egentligen göra potatismos, men fanns ingen tid till det. Köttbullar med ketchup blev en jättesuccé kan jag tala om. "WHOOOA OISHIIII!!!" (Oishii = gott). Kan avslöja att även jag älskade dom, första köttbullarna på bra många månader. Ska helt klart bli mästerkock på svensk mat när jag kommer tillbaka.


Smart av mig att inte ta ett kort efter att vi tagit bort alla lock. Fick lov att lägga undan kameran för jag hade en känsla av att den skulle krossas om jag höll kvar den. Ni kanske vet hur det är att stå längst fram på konsert? - Lite den känslan.

Hursomhelst, i alla byttor och under locken har vi mat från sex olika länder! Japan, Thailand, Taiwan, Vietnam, Kina och Sverige. Mat i Japan är inte så jättekryddad och smakar egentligen inte så mycket som i t.ex Sverige, så maten från Thailand blev en shock för smaklökarna. Funderar på hur många chilisar de hade i den grytan egentligen...

Om man summerar alla länders maträtter så var ungefär allt supergott. Asiatisk mat är så annorlunda. Och med den insikten kan jag inte riktigt skriva exakt vad det var som var speciellt gott, för jag vet helt enkelt inte vad det var jag åt.



Tro inte att vi hade sånthär lyxigt avstånd mellan oss när alla 15 pers väl hade slagit sig ner i det lilla rummet.




Dålig idé, Sai-san! Hade kunnat gå rätt illa om inte Pharanyu kom till undsättning med
en skål under sprut-ketchupen!

Efter maten åkte vår lärare och hennes 4-åriga son hem. Vi andra satt kvar och spelade kortspelet "Hej Knekt!" och åt av det 6 kg svenska lösgodiset som Anton hade med sig från vinterlovet. BRA KVÄLL!


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント