Julkänsla = noll


Jag antar att ni där i Sverige har börjat med julstressen. Vad ni ska köpa till vem, all mat som måste förberedas och lagas, vart man kan skaffa en billig julgran, fundera på om man får snö till julafton... Det finns ingenting sånt här, överhuvudtaget. Har knappt hört någon ens nämna julen. Ser julgranar i vissa skyltfönster, och ett par affärer spelar julmusik i high pitch-mode.

Saknar den julkänslan litegrann. 

Så var jag ut och handlade alldeles nyss, i 10-15 grader, ingen snö och fortfarande löv på träden. Kommer hem, parkerar cykeln och möter en gammal man som också ska parkera sin. Så tar han snabbt upp en liten påse med julgodis och säger "Omiyage!! Douzo!" ("Gåva!! Varsågod!") Och jag bli helt till mig och slänger ur mig jättemånga "Säkert? Wow! Tacktacktacktack" ungefär. Hade inte alls väntat mig något såntdär efter min jullängtan. Är nu helt varm i hjärtat av farbrorns vänlighet. Skulle ha frågat vilket rum han bodde i och slängt ner en liten present i brevinkastet på julafton... 

Julstämningen steg lite, och jag ifrågasätter om Jultomten verkligen finns eller inte.


"Merry Christmas, for your happiness"
Aw.


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント
sandra

vilken trevlig man:).. blir det inte tråkigt att fira jul ensam? alltså utan din familj? har ni som jullov från skolan då? några av din vänner där som åker hem under julen?

2011-12-04 • 17:55:40
Hemsida: http://saaacha.blogg.se/

Mamma

Åååå vilken gullig farbror!! Undrar hur han tänkte, har han sett dig tidigare eller var det bara en impuls.... vad jag gillar sånt!

2011-12-05 • 21:42:36

Freedomtravel

Har inte varit mycket julkänsla här heller... eftersom det inte kommit någon snö ännu. Kyoto verkar vara fint!

2011-12-10 • 22:45:40
Hemsida: http://www.freedomtravel.se