Shojin ryori - Buddistisk vegetarisk mat

Idag på min Kyoto's kultur-klass så var vi till en liten restaurang för att laga japansk mat. Jag hade väntat mig sånna kända japanska rätter - istället får vi höra "Idag ska vi göra mat på endast frukt och grönsaker". Och som många vet, så är jag rätt allergisk mot sånt... Men jag grinar icke utan antar utmaningen, så att säga. Envis som man är. "Jag kanske inte är allergisk nuförtiden? :-)"

Först lyssnade vi på när mannen som såg så väldigt, väldigt fridfull och ärlig ut (på något vis) pratade om att människan äter saker bara för att det är gott - utan att tänka på vad man faktiskt äter och hur det är tillagat. Så han kom fram till att kött och snabbnudlar är dåliga saker. Efter det förstod jag inte så mycket.

Efter denna lilla föreläsning så gick vi in i ett traditionellt japanskt rum där det stod några skålar med sesamfrön i på golvet. Satte oss runt dessa och skulle alltså testa att mala de - på traditionellt vis, inte fabrikstillverkat osv. Man sätter ena handen på den stocken så ska man snurra med den andra. Det är en slags meditation, som han själv kallade det. Och jag kan förstå att man måste göra någonting sånt samtidigt om man ska orka att snurra på den pinnen i en timme för att sesamfröna ska bli helt flytande... Vi fick testa 3 min var, och alla var helt slut i armar och ben efter det. 


Här har vi Kan-san som gör sitt försök.

Jag vet inte ens hälften av namnen på de frukter, grönsaker och rotfrukter vi använde oss av för att göra måltiden. De jag vet är: äpplen, morötter, svamp, tofu och ris. Säkert tredubbelt så många grejer. Hackade och hade oss för att sen kolla när den fridfulla mannen vispade ihop alla ingredienser med våra "Ooooohhh" hojandes i bakgrunden. Ett exempel är då han tog en burk med salt, visade upp, och hällde i rätt mycket i bunken. Det tyckte asiaterna var ett "Ooh"-moment. Självklart så hakade jag också på i de ljuden, halvjapan som jag är nuförtiden. Eller hur var det nu...

Så för att sammanfatta vad vi fick till lunch (15.30...):
  • Frukt/grönsaksguck som smakade som någonting jag aldrig har smakat
  • Soppa på svamp, morötter, någonting och någonting
  • Big size sushi med tofu på toppen (tror jag)
  • Grönt te
  • Efterrätt var mosade frukter som jag inte uppfattade vad det var. Såg ut som på ett bageri, gelé-aktigt.


Efter att ha tvingat i mig nästan all mat, trots mina allergier, så började det svullna upp inne i munnen och jag kunde lixom känna hur svullnaden gick åt alla håll samtidigt. Dvs, mot läpparna och samtidigt bakåt mot halsen. Första gången jag har upplevt just det, jätteläskigt. Men det gick bra. Nu vet jag iallafall att min allergi fortfarande är där och spökar. Antagligen var jag allergisk mot typ hälften av det som var i maten. Vågade inte smaka på efterätten heller, så det var synd. 

Av det vi åt så var nog riset i sushi-grejen godast, haha. Men kan absolut tänka mig att det där är gott efter att man ätit det några gånger. Vilket jag inte kommer att kunna göra...

Bilderna har jag lånat från Kan-san, då jag av någon anledning hade min kamera hemma och att jag inte kan föra över bilder från mobilen till datorn än. Måste fixa det någonstans, har mycket kul där.


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント