Vem är jag och vad gör jag här?


Då jag har fått en hel del nya läsare, så tänkte jag att jag kör på en lite mer grundlig presentation av mig än den som redan finns i menyn. Behövdes inte innan då det mest var släkt och vänner som läste mig blogg (Hej mormor! Hur går det med datoranvändandet?).

Är det någonting mer än det här som ni vill veta så är det bara att fråga!!

- Vem är jag och varför valde jag att flytta till Japan av alla länder?
Jag heter Sofia, är 19 och kommer från Falun i Dalarna (härlig start på en presentation, imo). Pluggade media - grafisk kommunikation på NTI-Gymnasiet. Under 2a och 3e året läste jag steg 1 och 2 i japanska - två gånger! Hade en kurs i skolan, och en kurs som jag betalade för på kvällarna. Ena var med en svensk, och den andra med en japan, såg japanskan från olika sidor vilket var hur bra som helst. Någonstans i början av 3an bestämde jag mig för att på riktigt flytta till Japan efter studenten. Trots stora jordbävningar och katastrofer. Och här är jag! 

- Studier
Jag har som sagt läst japanska i 2 år i Sverige innan jag åkte hit. Kunde grunderna i grammatiken och två av de tre alfabeten som japanska består av. Kom hit, gjorde japanskatestet på språkskolan och hamnade i klassen ovanför jätte-nybörjar-nivån. Efter ett par veckor fick vi ett prov på kapitel 1-13 (vi började på kapitel 12 i min klass), och de kapitlena innehöll mer än vad jag lärt mig under de två år av japanskastudier i Sverige.
Jag pluggar japanska för att det är ett språk som jag sedan högstadiet har velat lära mig. Intresset började med animen Naruto, gick snabbt till många andra animes och sedan till musik och efter det även film/drama. Har inga planer på att stanna i Japan och plugga vidare på universitet utan jag kommer att åka tillbaka till Sverige i höst och förmodligen studera någonting som har med grafisk design att göra, sånt där får jag tänka på sen, haha. Däremot så är det helt klart möjligt att fortsätta plugga på universitet för dom som vill det!! Lärarna frågar hela tiden om det är någon som vill plugga vidare, och då har de extraklasser för dom som faktiskt kan tänka sig det. Vet inte riktigt vad de gör i de klasserna, men de lär sig förmodligen japanska.......

- Ninjas
Har faktiskt inte sett till några ännu. Fortsätter att spana.

- Boende
Min lägenhet är jätteliten och rätt skitig, men kostar bara runt 4500 kr i månaden med allt inräknat (gas, el, AC, internet, varmvatten och även prylar som TV, säng och kylskåp. Sånt ingår vanligtvis inte när du flyttar in). Tro det eller ej, med det här är en billig lägenhet. Har vänner där de betalar ungefär 4500 kr för själva lägenheten, men då är den tom när de flyttar in och måste betala el och sådant på det. Dock är de fräshare... Vi får se om jag flyttar någonstans framöver. Och som en liten notis: Antal kackerlackor so far: 1st, halvdöd.


Lovar, det ser mysigare ut än vad det faktiskt är.
- Mat
Hittills så har jag faktiskt inte lagat en enda riktig måltid i min lägenhet, haha. Däremot så har jag faktiskt kokat vatten och hällt i snabbnudelpaket!! Yoghurt, bananer, bröd och pannkaka är min specialitet. Grejen är att när jag går in i en matbutik så har jag ingen som helst aning om vad jag ska köpa för att göra en middag. Visst, det finns kött - men vad ska jag äta till det? Finns ju såklart massvis, men jag har aldrig lagat japansk mat, vet inte hur man tillagar bläckfisk eller andra konstiga skaldjur. Och plus att jag knappt har plats för att laga mat. Därför kör jag just nu på taktiken: Ät billigt, ät gott, ät på restaurang! True story. Har dock nu inhandlat jättedyr spagetti och färdiggjord sås, hmm...


Tror att det där sammanfattar rätt mycket. Som en slutgrej: Jag rekommenderar verkligen att du åker hit om du vill plugga! Visst, det är dyrt - men det är värt det. Tänk inte för mycket, bara gör det! Har gjort så mycket roligt och lärt mig så mycket om allt möjligt på bara en månad.

Om ni vill hit men inte vet hur ni ska göra eller vem ni ens ska prata med, så skriv ett mail till Go! Go! Nihon. De hjälper dig med allt som har med din resa att göra - helt gratis. Inte bara innan du åker, har även fått hjälp här i Japan också. Vattnet i min lägenhet smakade mögel och då fixade dom så att ägarna till det här huset satte dit ett filter på min vattenkran (smakar inte ens klor längre!!) .

Nu lär jag fortsätta att plugga. Har fortfarande 12 kanji att lära mig, 30 glosor, ett par miniuppsatser och fyra sidor med uppgifter att göra. がんばります~~!


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント
Julia

Är det dyrt att leva i japan? Asså mat, kläder osv. Har du fått en mer japansk stil?:)



Har du lätt för språk, eller fick du jobba hårt för att lära dig?:)jag vill gärna läsa japanska, men har svårt för språk..

2011-11-10 • 12:02:00
Hemsida: http://nagelkonsten.blogg.se/

mary

SV: vad bra att du kommer ihåg mig också :D yey!

var lite nervös att du inte skulle komma ihåg mig haha :P

jag kollade runt på bloglovin tror jag de va så hitta jag din sida , jag bara men shiit henne har jag ju pratat med xD haha!

hur är det att bo i japan då?

jag är FETT avis på dig :< massa orättvist : <

jag funderar på att åka till japan typ nästa år.. vill verkligen.. men ingen verkar ha råd att hänga med .. och jag vågar inte åka själv. vara i ett land själv. läskigt!



just nu är jag på mediaverkstan här i Mora, är där 3 gånger i veckan bara för att ha något att göra + att få in lite pengar. sen är det meningen att jag ska ut på praktik efter jul .



tack så mycket glad jag blir :) vi får dra ut på fotorunda om jag vågar ta mig dit : D hihi :> kramis

2011-11-10 • 13:07:01
Hemsida: http://maryphoto.blogg.se/

Anonym



Hej sofia, jag kände att jag bara måste kommentera lite på din blogg! Jag heter också sofia och jag ska åka till japan i april och vara där och studera japanska i 4 månader (hade inte råd med ett år:-P)

Även mitt intresse och min kärlek för japan började med naruto, lite lustigt eller hur :-P fortsätt skriva din blogg och lägg upp massa bilder, det är jätte kul att läsa och bra insperation!

ki o tsukette!

2011-11-10 • 16:19:21

Josse

Åhh vad roligt!! Älskar själv japan, hur mycket kostar det att plugga ett år? =)

kram!

2011-11-10 • 16:49:53
Hemsida: http://jokeeer.blogg.se/

Cat

Jag hade också tänkt att åka med Go Go Nihon, fast till Sapporo (de nämnde att de skulle fixa en skola där inom den närmsta framtiden). Men jag tänkte, hur får du pengar? Har man rätt till CSN när man åker med dem? Annars är det lite svårt, känner jag :<

2012-01-26 • 21:17:37
Hemsida: http://mypandahero.wordpress.com