Fenomenet "mochi"

I söndags åkte jag till en skola här i Kyoto, det var någon förening som anordnat en mochi-dag för kvarteren runtom. De hade även skickat ut den infon till olika språkskolor och andra ställen där det finns utlänningar. Ingen i min klass var särskilt intresserad - tills att läraren sa "Men, det kommer dit små, söta barn! Och även deras unga mammor...". Ändå slutade det med att bara jag och två thailändare åkte dit. 


4 olika sorters mochi. Mochi med sjögräs, pudrat med kinako, med röda bönor och en helt vanlig.

Jag antar att inte särskilt många av er vet vad detta "mochi" är. Ska jag vara ärlig så vet jag inte heller riktigt, mer än att det är någon typ av mjuk riskaka. Jag vet också att det kan hända att äldre människor dör av att äta mochi, ofta runt nyår då det är som populärast att äta det. Efter att ha testat mochi för första gången så förstår jag varför - mochi har en konsistens som tar år att tugga ner, och det är rätt kladdigt. Äldre människor kan antagligen inte alltid hantera det och de kvävs av att mochin fastnar i halsen. Jättesorgligt, men det händer. 

Sökte på "mochi" på Wikipedia en snabbis, visade sig att jag hade ganska rätt. Mochi är alltså en kladdig riskaka gjort på "mochigome" (klibbigt ris). Man äter mochi på alla möjliga olika sätt; t.ex. kokt, stekt, friterad, i soppa, pudrat med "kinako" (rostat sojamjöl), som dessert eller bara helt vanlig. Som jag sa, så står det också om dödsfallen som ofta händer runt nyår. 2006 rapporterades tydligen 4 dödsfall pga. mochi. 




Man gör mochi genom att slå med den tunga träklubban i "usumorteln". Man kan också vara två (och kanske flera?) som gör det samtidigt. Så är det en annan person som mellan varje slag vänder runt på degen i morteln. Dom som vänder på degen vill helt klart sina händer något ont. Det gick så fruktansvärt snabbt när japanerna slog, trodde hela tiden att dom skulle slå deg-killen i huvudet. Skulle verkligen inte förvåna mig om det finns mästerskap i mochi-bankning. 




När degen är klar rullar man dom på ett speciellt sätt så de blir runda och fina! Sen är det bara att tillaga på alla sätt man vill. Vet inte om mochi var någon superfavorit för mig dock. Älskar vanligt japansk ris, och det här smakar precis som det... Men jag är en sån konsistens-kännare, vissa konsistenser funkar helt enkelt inte. 










Älskar sista bilden på killen med den skeptiska minen, haha! Tog även mycket bilder då jag cyklade hem, ni ville ju ha mer bilder på omgivingen och så. Lägger upp dom inom några dagar! Nu måste jag sova, har kämpat länge nog med Photoshop...


» Alla kommentares granskas innan visning.

Kommentera inlägget här:

Ditt namn

E-postadress [visas ej]

Hemsida

Spara dina uppgifter?

Din kommentar

コメント
Cat

Mochi ser inte så jättegott ut D: Gah, japanska barn måste vara de sötaste varelserna på jorden.

2012-01-24 • 18:02:38
Hemsida: http://mypandahero.wordpress.com

Karin

STORT grattis i efterskott!!!!

2012-01-25 • 11:02:25

Nathalie

Åh så fint det är i Japan! Skulle lätt åka dit precis som du.

2012-02-02 • 16:54:12
Hemsida: http://lullabyfox.blogg.se/